Εγκατάσταση φωτοβολταϊκού στο αυτοκινούμενο 01

06/10/2008 στο 06:58 | Αναρτήθηκε στις ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ | 30 Σχόλια
Ετικέτες: , ,

Αυτοκινούμενο χωρίς φωτοβολταϊκό είναι μακαρονάδα χωρίς αλάτι!

 

Για λόγους αυτονομίας θεωρώ ότι θα έπρεπε να το έχουν σαν standard από την μάνα τους. Σκεφτείτε ότι η μπαταρία του φορτίζει από το δυναμό του αυτοκινήτου και αν μείνετε χωρίς ρεύμα θα πρέπει να το κάνετε βόλτες για κανένα τετράωρο μέχρι να φορτίσει (και πάλι όχι πλήρως).

Στις περιπτώσεις που πηγαίνετε σε οργανωμένους χώρους και παίρνετε ρεύμα από εκεί, δεν υπάρχει πρόβλημα. Το πρόβλημα εμφανίζεται αν κάνετε ελεύθερο κάμπινγκ, οπότε η μόνη πηγή είναι η μπαταρία.

Εγώ εγκατέστησα ένα μονοκρυσταλικό φωτοβολταϊκό 80W και έβαλα ανάμεσα σ΄αυτό και την μπαταρία ένα ρυθμιστή 20A για να κάνει την ¨βρώμικη¨ δουλειά. Τώρα έχω πλήρη αυτονομία σε ρεύμα.

 

Αυτή τη στιγμή είμαι δίπλα στο ποτάμι, η κόρη και η σύντροφός μου κουνιούνται στις αιώρες και εγώ γράφω στο computer ακούγοντας τα πουλιά να τιτιβίζουν. Τραβάω ρεύμα (35W) από το Inverter στο οποίο είναι συνδεμένος και ο φορτιστής του δραπανοκατσάβιδου (50W) και επιβαρύνω την μπαταρία του αυτοκινούμενου ελάχιστα. Έχω παρατηρήσει μάλιστα ότι ακόμη και σε πλήρη συννεφιά (100% νεφοκάλυψη) δίνει ένα ρεύμα συντήρησης που είναι υπεραρκετό για να έχουμε φουλ ενέργεια τη νύχτα.

 

 

 

 

 

 

  

 

Το ηλεκτρονικό σχέδιο της εγκατάστασης

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Έτσι, το φωτοβολταϊκό το κόλλησα στην οροφή με σιλικόνη αφού προηγουμένως βίδωσα επάνω του αλουμινογωνιές για να έχω πέλμα από κάτω και να πιάσει καλά η κόλα. Με τον τρόπο αυτό μπορώ να τα βγάλω όποτε θέλω χωρίς πρόβλημα.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ανάμεσα στην οροφή και το φωτοβολταϊκό έβαλα φελιζόλ για θερμομόνωση και άφησα ένα κενό περίπου τρία εκατοστά για να αερίζεται και να μην μαζεύει υγρασία. Αυτό το έκανα γιατί παρατήρησα ότι ανεβάζει πολύ υψηλή θερμοκρασία από τον ήλιο και δεν ήθελα να περνάει μέσα.

Τρύπα στο εξωτερικό μέρος δεν έγινε πουθενά.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Το καλώδιο όπως περνάει από την οροφή και πίσω από την βάση της τέντας.

  

Το καλώδιο (χρησιμοποίησα καλώδιο από αυτά που βάζουν στο ταβάνι των σπιτιών για φωτισμό 2Χ2,5mm + 1Χ1,5mm) το πέρασα μέσα, από την επάνω γρίλια του ψυγείου, αφού ήταν το κοντινότερο σημείο

 

 

 

 

 

 

 

 

 

και το κατέβασα μέχρι κάτω στερεώνοντάς το στα πλαϊνά (στην περιοχή του καυστήρα του ψυγείου).

Στο σημείο αυτό έκανα μια διακοπή και έβαλα κλέμα ώστε να λειτουργήσει σαν αναμονή και να συνδεθεί με το υπόλοιπο καλώδιο 2Χ6mm που θα έρθει από τον ρυθμιστή. Στη συνέχεια άνοιξα τρύπα πίσω από το ψυγείο και κατέβηκα ευθεία κάτω βγαίνοντας στο χώρο των φιαλών. Από κει και πέρα εύκολα πέρασα κάτω από το αυτοκίνητο και όταν έφτασα κάτω από το ντουλάπι που είναι η μπαταρία άνοιξα ακόμη μια τρύπα και μπήκα μέσα.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Όλη η διαδρομή του καλωδίου.

  

 

 

 

 

 

 

 

 Ο ρυθμιστής μέσα στο ντουλάπι της μπαταρίας κάτω από τον πλαϊνό καναπέ.

 

 

Οι τρύπες έκλεισαν με σιλικόνη.

Καθ΄ όλη τη διάρκεια της εγκατάστασης είχα σκεπάσει το φωτοβολταϊκό για να μην παράγει ρεύμα και έχω κανένα βραχυκύκλωμα.

 

Παράλληλα με τα καλώδια του φωτοβολταϊκού πέρασα και άλλα που θα μου χρειαστούν μελλοντικά (buzzer για την όπισθεν, κάμερα οπισθοπορείας, κλπ).

 

Συνολικά μου στοίχησε 400Ε και η εγκατάσταση έγινε σε μια μέρα.  

 

 

ΥΓ. Αυτό που θα ήθελα ακόμη (αλλά δεν γνωρίζω πως να το κάνω) είναι να βρώ τρόπο να φορτίζει από το ίδιο σύστημα και η μπαταρία της μηχανής όταν γεμίζει η μπαταρία του ¨σπιτιού¨.  (υλοποιήθηκε και παρουσιάζω τη λύση εδώ)

 

ΠΡΟΣΟΧΗ Πριν προχωρήσετε στη δικιά σας εγκατάσταση διαβάστε:

Εγκατάσταση φωτοβολταϊκού στο αυτοκινούμενο 02

Advertisements

30 Σχόλια »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. τελικα δεν προλαβα να τις κανω…
    ομως αυτο που γραφει ειναι:
    charging fequency PWM 25 Hertz…

  2. OK Διονύση
    Στείλε μου το manual στο camperlovers@gmail.com μήπως μπορέσω να βοηθήσω.

  3. γεια σας και παλι..
    λοιπον, το μανιουαλ δεν λεει τιποτα για τα hertz.. λεει απλα οτι μπορει να ρυθμιστει για 25-50-100…
    δεν ξερω ποσα βολτ δινει αλλα νομιζω οτι αφου μπορει να ρυθμισει τον τυπο της μπαταριας θα πρεπει να δινει και διαφορετικα βολτ αναλογα. Παντως οι μπαταριες μου ειναι φορτισμενες καλα και ενω στο παρελθον απο το control pannel του καμπερ επαιρνα ενδειξη μη πληροτητας μετα απο 2-3 μερες ακινησιας, τωρα ειμαι παντα στο φουλ. Σημειωνω δε οτι οι μπαταριες μου δεν ειναι και οτι πιο καινουργιο υπαρχει…
    Οι ενδειξεις εχουν ως εξης. Η καλυτερη μου μπαταρια 12,7 βολτ, η αλλη η πιο χαλασμενη(;) 12.5/12.6..
    Ελπιζω αυριο να κανω τις φωτο και απο τα 2 manual και να τα στειλω. Μονο που δεν ξερω που να τα στειλω… σε ποια διευθυνση?…

  4. Καλημέρα Διονύση
    Τώρα πόσα volt δίνει στις μπαταρίες;
    Το manual τι λέει για τα herz;
    (αν θέλεις μπορείς να σκανάρεις το σημείο εκείνο ή να το φωτογραφίσεις και και να μου το στείλεις).

  5. καλημερα!
    λοιπον τα εγκατεστησα αν και λιγο προχειρα και ολα διχνουν να δουλευουν καλα.
    Εχει λοιπον ακομα 3 ρυθμισεις..
    μια ειναι για τον τυπο της μπαταριας και δινει για 3 διαφορετικους τυπους αλλα θα πρεπει να ειναι ο ιδιος και στις 2 μπαταριες.
    Η αλλη ειναι η ποσοστοση ρυθμισης στις δυο μπαταριες. Απο 50-50% μεχρι και 80-20 νομιζω..
    και η τριτη ειναι τα hertz.. χει προρυθμιση στα 25hz και με διαθεση στα 50 και στα 100…
    δεν ξερω τι σημαινει αυτο με τα hertz.. AN ξερει κανεις…

  6. Αγαπητέ Διονύση
    Έχει δυνατότητα επιλογής για διαφορετικού τύπου μπαταρίες ή μπορείς να επιλέξεις έναν τύπο απ΄ όλους αλλά που να ισχύει και για τις δύο εξόδους;

  7. καλημερα!
    λοιπον ηρθε και ο νεος ρυθμιστης…
    Ακομα βεβαια δεν τον εκγατεστησα, αλλα διαβαζοντας το προσπεκτους ειδα οτι με ψηφιακη ρυθμιση γινεται επιλογη του αν η μπαταρια ειναι τζελ, απλη, ή κλειστου τυπου. Εχει ρυθμιση για 3 διαφορετικους τυπους μπαταρια!! Επισης μετραει εσωτερικη θεμοκρασια καθως εχει και υποδοχη για εξωτερικο σενσορα για το πανελ.
    Το δε μονιτορ δινει αναλυτικες πληροφοριες για Βολτ Αμπερ φορτηση θερμοκρασια χρονο και ρολοϊ ξεχωρα για τις 2 μπαταριες. Αναγραφει βεβαια οτι τα Αh τα υπολογιζει συμφωνα με το βολταζ (αν καταλαβα καλα) και δινει ενδειξη καθε λεπτο. Το μονιτορ συνδεεται με καλωδιοταινια μηκους 10 μετρων για τοποθετηση χωρις περιορισμους. Εχει και κατι αλλες ρυθμισουλες αλλα δεν μου φανηκαν αξιες λογου..
    Αυτα..

  8. πραγματι!
    οταν σε μια απο τις πολλες δοκιμες μου απομονωσα την μπαταρια & εβαλα το πολυμετρο στη θεση της, τοτε εδεινε 13,7 με σκαμπανεβασματα! καταλαβα τοτε οτι πρ0σπαθουσε να διαβασει την ταση του πολυμετρου για να δει ποσο ρευμα θα δωσει. Στις οδηγειες γραφει περι αυτοματισμου φορτησης σε σχεση με την κατασταση της μπαταριας. Παντως, δουλευει!
    Ηρθε και το νεο φ/β αρτιμελες αυτη τη φορα! Τι να πω;.. Σας το προτεινω.. Μου εστειλαν 2 με 2 διαφορετικες εταιριες κουριερ και δεν σταματησε κανενα στο τελωνειο.. Και σε τιμη σουπερ!
    Εχει ερ8ει και ο νεος φορτηστης για 2 μπατ. αλλα θα τον δω το βραδι..
    θα σας πω συντομα τι ξερει να κανει..

  9. Φίλε Διονύση
    Ωραία μας τα λες και μπράβο για το εγχείρημα.
    Αυτό που μου φαίνεται λίγο παράξενο όμως είναι οτι η τάση σου στα άκρα είναι 12,5V. Κανονικά θα έπρεπε να είναι μεγαλύτερη (η τάση φόρτισης είναι πάντοτε μεγαλύτερη κατά 1 – 1,5 Volt ανάλογα τον τύπο της μπαταρίας).

  10. α)πηγα σε τζαμα και κολλησα με σιλικονη γυρω γυρω ερμητικα ενα τζαμι ομοιο με αυτο για τους ηλιακους θερμοσιφωνες. Ο τζαμας ειπε οτι ειναι ασφαλες και αν τυχη και σπασει με αλλα 13 ευρω που εδωσα βαζω ενα καινουργιο! Ακομα δεν εσπασε και το φ/β λειτουργει μια χαρα!! Η δε εταιρια που μου το εστειλε και ηρθε σπασμενο συμφωνησε και μου απεστειλε ενα καινουργιο το οποιο ηρθε μεσω Αμστερνταμ (αδασμολογητο) και μιας και δεν με βρηκαν απο την TNT στο σπιτι θα παω να το παρω απο εκει. Μου κανουν και δωρο ενα σετ καλωδια και πληρωσα μονο τα μεταφορικα!! Ετσι τωρα εχω και ανταλλακτικο!
    β) δεν το εχω παραλαβει ακομα το μαραφετι για να δω τι ξερει να κανει… Προς το παρων εχω 2 μπαταριες marine ιδιου τυπου (κλειστες οχι τζελ) και το φ/β φορτιζει προς το παρων την μια. Εκανα μετρησεις κοντρα μετρησεων και ενα βραδυ πηγα και τις ξαναμετρησα. Η μπαταρια που ειναι στο Φ/Β ειναι στα 12.7ν η δε αλλη ειχε πεσει στα 12,5. Αρα το φ/β λειτουργει σωστα οπως και ο ρυθμιστης. Ο νεος που περιμενω δεν ξερω περισσοτερα ομως μπορειτε να τον δειτε στην web address πιο πανω και να ρωτησετε τον πωλητη για λεπτομεριες. Ας πουμε κατι που παρατηρησα εγω ειναι οτι δεν δινει εξοδο για ρευμα 12ν απευθειας.. αλλα.. δεν πηραζει! ετσι και αλλοιως παντα προσπαθω για μικρη καταναλωση που θα μπορει το φ/β να την καλυψει.. (ελπιζω)

    Οταν ερθει με το καλο, θα το εξερευνησω περισσοτερο..

    Το σ/κ λεμε να παμε στη Αραχωβα… Ισως στο χιονοδρομικο δουμε και λιγο χιονι να πεφτει.. μιας και για σκι.. αποκλειεται!

  11. Αγαπητέ Διονύση

    Κατ΄ αρχήν, ευχόμαστε να είστε γεροί, χαρούμενοι και να πηγαίνετε εκδρομές.

    Δύο ερωτήσεις: α) τι έγινε με το τζάμι; Και β) έχεις ίδιου τύπου μπαταρίες μπροστά – πίσω ή αυτό το μαραφέτι έχει επιλογή τύπου μπαταρίας και στις δύο;

  12. http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180435489615&ssPageName=ADME:X:RTQ:GB:1123

    αυτον τον ρυθμιστη φορτησης παρηγγειλα για 2 μπαταριες και στελνει μαζι και αμπερομετρο. Ερχεται απο Αγγλια χωρις τελωνεια κλπ, και η τιμη του ειναι πολυ καλη.. για δειτε το!

  13. καλημερα και καλη χρονια σε ολους!
    τελικά εγκατεστησα και γω το πανελ μου (80w) αλλα 1 μερα πριν φυγουμε και ετσι δεν εκανα φωτο ακομα.. το πανελ λειτουργει αψογα στα 21,κατι βολτ αλλα μολις το συνδεσω στον ρυθμιστη αμεσως η ενδειξη αλλαζει σε 12,5ν.. το μετραω πριν 21,.. το βαζω στον ρυθμιστη & το μετρω με το πολυμετρο πανω στους πολους 12,5 παλι.. η εξοδος για την μπαταρια 12,5 και για χρηση 12,5.. βεβαια η μπαταρια αυτη δεν ξεφορτηστηκε ποτε αλλα ειναι νορμαλ ολα αυτα;..
    ευχαριστώ

    φιλε αποστολη μενεις χαλανδρι μηπως ;…

  14. ευχαριστω πολυ..
    συντομα θα επιστρεψω στο θεμα με νεες ερωτησεις :-))
    ελπιζω να προλαβω και να καταφερω να κανω την εγκατασταση πριν φυγω.. (σκοπευουμε οικογενειακως να περασουμε το μεσοδιαστημα Χριστ-Πρωτ στο Καρπενησι.. λετε να συναντηθουμε με κανενα γνωστο?.. μακαρι!)
    αυριο λεω να παω στον Γουλιαρμη για βασεις και στα ηλεκτρολογικα για καλωδια και μουφες.. θα ψαξω και τη σικαφλεξ και δυστυχως πρεπει να δω τι θα κανω με το πανελ μου που μου ηρθε απο το εξωτερικο με σπασμενο τζαμι… δουλευει σωστα αλλα κατι πρεπει να κανω με το τζαμι.. Αν τελικα δεν μου το αντικαταστησει η εταιρια [το πιθανοτερο δηλαδη..:-((] σκεφτομαι να κολησω απο πανω ενα αλλο τζαμι και να το μονωσω για νερα και οτι αλλο.. δεν ξερω ακομα… το μελεταω..
    Ευχαριστω πολυ,

  15. γεια σου φιλε αποστολη! μπορεις να μας δωσεις λιγα στοιχεια για το που ειναι το μαγαζι του ..συνονοματου και ποσο κοστισαν οι βασεις σου?..
    Επισης, ρωτησα σημερα για την sikaflex 252 που παει μαζι με το Ε4 νομιζω ασταρακι και μου ειπαν να παρω τηλ στην εταιρια να ρωτησω που το δινει γιατι θεωρειτε βιομηχανικο ειδος και δεν θα το βρω ετσι απλα..
    μηπως λοιπον ξερεις κατι παραπανω για το που μπορω να το βρω?…
    ευχαριστω πολυ

  16. Αγαπητέ Διονύση

    Ερ:Aν υπαρχει κενο κατω απο το πανελ και περναει με δυναμη ο αερας και ταραζει το πανελ, δεν κινδυνευουν τα στοιχεια ή και το τζαμι ακομα, απο τους κραδασμους και τα αποτομα μπουρινια του αερα?..
    Απ: Τα πάνελ είναι κατασκευασμένα για να τοποθετούνται σε περιοχές όπου τα καιρικά φαινόμενα μπορούν να είναι πολύ σκληρά μαζί τους (άνεμοι μεγάλων ταχυτήτων, χαλάζια, πολύ και βαρύ χιόνι, κλπ). Προσωπικά δεν ανησυχώ.

    Ερ:Αν καταλαβα καλα, αγορασατε βασεις σαν γωνιες τις οποιες τοποθετησατε πανω στο φ/β τις βιδωσατε πανω στο προφιλ του αλουμινιου και μετα εχοντας τις ακριβεις πλεον διαστασεις, κολλησατε τις βασεις με sikaflex στην οροφη. σωστα?..
    Απ: Ναι.

    Ερ: η οροφη ομως δεν ειναι παντου οριζοντια! υπαρχει καποια ενδεδειγμενη θεση τοποθετησης ή θα μπορουσε κανεις ακομα και πανω στο alcoven να το βαλει?..
    Απ: Η καλύτερη θέση είναι αυτή που το πάνελ θα κοιτάει τον ήλιο (μηδέν μοίρες). Για να γίνει αυτό όμως θα πρέπει το πάνελ να είναι σε γωνία 30ο και να παρκάρεις σύμφωνα με το πώς θα είναι ο ήλιος εκείνη τη στιγμή ενώ θα πρέπει να έχεις στο νου σου ώστε κάθε 15-20΄ να γυρνάς το αυτοκινούμενο προς τη δύση για να τον παρακολουθείς σωστά!! (εντελώς τρελή φάση).
    Η άλλη λύση είναι να έχεις στην οροφή του camper, up & track control, δηλαδή σύστημα, που σηκώνει το πάνελ στη σωστή γωνία και παρακολουθεί το ήλιο καθώς δύει. Αυτή η λύση δίνει το μεγαλύτερο ποσοστό εκμετάλλευσης (+40% σε σχέση με την απλή οριζόντια θέση που τα βάζουμε όλοι).
    Η καλύτερη θέση (κατά τη γνώμη μου πάντα) είναι να το έχω εντελώς οριζόντια ώστε να παίρνει από κάθε γωνία του ήλιου, έστω και μειωμένα.
    Το alcoven πρόσεξέ το γιατί μερικοί κατασκευαστές δεν βάζουν πάνελ σάντουιτς εκεί αλλά σκέτο πολυεστέρα με λίγο αφρολέξ, οπότε δεν είναι για να τρυπήσεις.

    Ερ: Εχω ακουσει οτι συχνα κλεβουν φ/β.. υπαρχει κανενας αλλος τροπος στερεωσης του πανελ ωστε να αφαιρειται πιο απλα?.. σκεφτομαι οτι δεν θα ειναι σωστο να το ξεβιδωνεις και να το βιδωνεις στην βαση καθε τοσο…
    Απ: Στο σύστημα συναγερμού που έχεις να παγιδεύσεις και το πάνελ.
    Ερ: γιατι δεν εχει προτιμηθει ποτε ως τωρα η σκαρα?..
    Απ: Σε πολλές περιπτώσεις έχει μπει στη σκάρα. Αν δεν είναι να βάλεις μπαγαζιέρα, κλπ μπορείς να το εγκαταστήσεις εκεί (τώρα που θα βάλω και δεύτερο θα τα βάλω και τα δύο πάνω στη σκάρα).

    Ερ: Το πανελ μου εχει οπως ολα φανταζομαι 2 καλωδια 1 για το + και ενα για το – τα οποια τελειωνουν σε κατι υποδοχες σφηνωτες ή καλυτερα κουμποτες… αυτες ξερετε ειναι universal?.. ολα δηλαδη εχουν τις ιδιες μουφες?.. Που μπορω να βρω το καλωδιο που θα χρειαστει απο το πανελ μεχρι τον φορτιστη?.. (δεδομενου οτι χρειαζεται να εχει αυτες τις υποδοχες..)
    Απ: Σε καταστήματα ηλεκτρολογικών ειδών.

    Ερ: μετα τον ρυθμιστη φορτισης τα καλωδια πρεπει να πανε απευθειας στην μπαταρια ή μπορουν να συνδεθουν σε αλλο σημειο οπως πχ. καπου στην διαδρομη που ενωνει τον πινακα ασφαλειων ή τον φορτιστη με τις μπαταριες?..
    Απ: Παρ΄ όλο ότι υπό συνθήκες θα μπορούσες να κάνεις σύνδεση στη διαδρομή, δεν στο προτείνω. Εγώ συνδέω όπως είδες κατ΄ευθείαν πάνω στην μπαταρία για να αποφύγω την μεσολάβηση άλλων κυκλωμάτων με πιθανές απώλειες, κλπ. Έτσι, κλείνω το γενικό διακόπτη, απομονώνοντας όλες τις άλλες συσκευές και τις μικροκαταναλώσεις τους για να μην έχω το παραμικρό φορτίο τις ημέρες που κάθετε το camper ώστε όλο το ρεύμα να πηγαίνει στη φόρτιση. Επίσης κλείνοντας το γενικό αποκλείω την πιθανότητα να μείνει ανοιχτό κάποιο φως, κλπ).

    Ερ: τι γινεται αμα σπασει το προστατευτικο τζαμι που εχουν απο πανω?.. απο τι υλικο πρεπει να ειναι και που το βρισκει κανεις?…
    Απ: Ρώτα τον κατασκευαστή.

    Ερ: Γιατι δεν προτιμηθικε να μπουν βασεις με μετωπη προ την φορα κινησης του αυτοκινητου ωστε να λειτουργουν και ως σποΐλερ και να αεριζεται και το πανελ απο κατω?.. ευχαριστω
    Απ: Στη δικιά μου περίπτωση έπαιξε ρόλο ότι δεν ήθελα μόνιμη εγκατάσταση (δεν έχω κολλήσει με sikaflex), και έπρεπε να γίνει εκείνο το Σαββατοκύριακο με τον φτηνότερο τρόπο. Είναι τοποθετημένο δηλαδή πρόχειρα. Αν ήταν να βάλω ένα μόνο πάνελ και μόνιμα, θα έκανα ότι και ο Αποστόλης.

  17. …συνεχιζω! τωρα που προσεξα καλυτερα τις φωτο θελω να ρωτησω: Γιατι δεν προτιμηθικε να μπουν βασεις με μετωπη προ την φορα κινησης του αυτοκινητου ωστε να λειτουργουν και ως σποΐλερ και να αεριζεται και το πανελ απο κατω?.. ευχαριστω

  18. γεια σας! ειμαι σχεδον ετοιμος να εγκαταστησω και εγω ενα 80αρι πανελ στο camper…
    και βεβαια εχω και εγω μερικες αποριες να ρωτησω τους ηδη εμπειρους φιλους αυτου του blog..
    Αν εχετε ποτε ασχοληθει με το πανελ, δηλ με τα φ/β στοιχεια θα εχετε σιγουρα διαπιστωσει οτι ειναι εξαιρετικα λεπτα. Ερωτω λοιπον, αν υπαρχει κενο κατω απο το πανελ και περναει με δυναμη ο αερας και ταραζει το πανελ, δεν κινδυνευουν τα στοιχεια ή και το τζαμι ακομα, απο τους κραδασμους και τα αποτομα μπουρινια του αερα?..
    Αν καταλαβα καλα, αγορασατε βασεις σαν γωνιες τις οποιες τοποθετησατε πανω στο φ/β τις βιδωσατε πανω στο προφιλ του αλουμινιου και μετα εχοντας τις ακριβεις πλεον διαστασεις, κολλησατε τις βασεις με sikaflex στην οροφη. σωστα?.. η οροφη ομως δεν ειναι παντου οριζοντια! υπαρχει καποια ενδεδειγμενη θεση τοποθετησης ή θα μπορουσε κανεις ακομα και πανω στο alcoven να το βαλει?..
    Εχω ακουσει οτι συχνα κλεβουν φ/β.. υπαρχει κανενας αλλος τροπος στερεωσης του πανελ ωστε να αφαιρειται πιο απλα?.. σκεφτομαι οτι δεν θα ειναι σωστο να το ξεβιδωνεις και να το βιδωνεις στην βαση καθε τοσο… γιατι δεν εχει προτιμηθει ποτε ως τωρα η σκαρα?..
    Το πανελ μου εχει οπως ολα φανταζομαι 2 καλωδια 1 για το + και ενα για το – τα οποια τελειωνουν σε κατι υποδοχες σφηνωτες ή καλυτερα κουμποτες… αυτες ξερετε ειναι universal?.. ολα δηλαδη εχουν τις ιδιες μουφες?.. Που μπορω να βρω το καλωδιο που θα χρειαστει απο το πανελ μεχρι τον φορτιστη?.. (δεδομενου οτι χρειαζεται να εχει αυτες τις υποδοχες..)
    μετα τον ρυθμιστη φορτισης τα καλωδια πρεπει να πανε απευθειας στην μπαταρια ή μπορουν να συνδεθουν σε αλλο σημειο οπως πχ. καπου στην διαδρομη που ενωνει τον πινακα ασφαλειων ή τον φορτιστη με τις μπαταριες?..
    τι γινεται αμα σπασει το προστατευτικο τζαμι που εχουν απο πανω?.. απο τι υλικο πρεπει να ειναι και που το βρισκει κανεις?…
    Αυτα τα λιγα για αρχη…
    Ευχαριστω για την υπομονη σας!

  19. Φίλε martin.
    Έχω πειστεί οτι η σιλικόνη αυτή είναι πολύ καλή. Μου την δείξανε σε αλουμινοκατασκευή που βρίσκεται εκτεθειμένη εδώ και αρκετά χρόνια και είναι σε εξαιρετική κατάσταση.

    Σε ευχαριστούμε

  20. gia to sikaflex εμείς (στη δουλειά μου) το χρησιμοποιούμε σε σκαφή θαλάσσης έχει τρομερή αντοχή στο καιρό(η απλή σιλικόνη με τη ζέστη και τον ήλιο σε λίγο καιρό θα πρέπει να ξεκολλήσει πολλή εύκολα) έχει μεγάλη ελαστικότητα (για τις διαστολές που μίλησες) και είναι και στεγανοποιητικη άλλα προσοχή όπου κολλήσει άμα στεγνώσει δύσκολα καθαρίζει

  21. Καλησπέρα σε όλους. Είναι πολύ ευχάριστο που ανταλλάσεται απόψεις για διάεφορα θέματα. Ο Sun πέρασε και παο το μαγαζί μας και τώρα που είδα τις φωτογραφίες κατάλαβα ποιός είναι. Καλή δουλειά.
    Sikaflex να χρησιμοποιείται την 251. Καλώδιο να χρησιμοποιείτε 6-8 mm διάμετρο για την δυνατόν λιγότερη απώλεια ρεύματος, έχουμε στο μαγαζί εξάρτημα για το πέρασμα του καλωδίου απο την οροφή στο εσωτερικό του αυτοκινουμένου χωρίς να μπεί ποτέ νερό, έχουμε και ειδικές βάσεις για στερέωση στην οροφή του αυτοκινουμένου του πάνελ, όπως και πάνελ φυσικά και αυτοματάκια παρακολούθυσης της φόρτησης.
    Πάνελ να επιλέγετε για την Ελλάδα πολυκρυσταλικά. Αποδίδουν καλύτερα στην υπερβολική ακτινοβολία που έχουμε στην Ελλάδα. Τα μονοκρυσταλικά είναι όντως καλύτερα αλλά δεν αποδίδουν σωστά σε συνθήκες υπερβολικής ακτινοβολίας. Πάντα στην διάθεση οποιουδήποτε camper για οποιοδήποτε θέμα. Πολύ φιλικά Αντώνης Ζαμπέτας

  22. Μπράβο φίλε Αποστόλη, καταλαβαίνω οτι έκανες πολύ καλή δουλειά.
    Η αίσθηση της ασφάλειας σε σχέση με την ενέργεια είναι πολύ σημαντική. Από την ημέρα που έκανα την εγκατάσταση σταμάτησα να κοιτάω κάθε τρεις και πέντε τον πίνακα. Σε συνδιασμό με τα led φωτιστικά δεν με νοιάζει ακόμα και αν η μικρή έχει άφήσει ανοικτό όλο το βράδυ το φως στο κρεβάτι της.
    Σχετικά με την δεύτερη έξοδο (για να φορτίζει και η μπαταρία της μηχανής) το αφήνω για την ώρα, μια και ένας πρόχειρος υπολογισμός που κάναμε μετρώντας την κατανάλωση σε στάση, μας έδειξε οτι θα πρέπει να περάσουν 70 μέρες περίπου! μέχρι η μπαταρία να έχει ανάγκη φόρτισης. Οι πιθανότητες για κάτι τέτοιο είναι ελάχιστες (να μην κουνηθεί για τόσο καιρό). Ο Ζαμπέτας μου είπε οτι αν έχω καλώδια για να πάρω ρεύμα από του σπιτιού σε περίπτωση ανάγκης (πήρα) είμαι ΟΚ.

  23. Φίλοι, τελειωσα και εγω την εγκατάσταση του φωτοβολταικου μου το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε και είμαι πολυ ευχαριστημένος. Εν τάχει:
    1) η Αθήνα ειναι ακριβότερη απο την Θεσ/κη. Στην Αθήνα -και το εψαξα πολύ- ενα 80 Wp panel mono με τον 15A Steca τον ακριβότερο ρυθμιστή με LCD display και τα λοιπά (καλώδια, κολλες κλπ) στοίχισαν πανω απο 550 Ε. A, και 65 Ε οι 4 βασεις = > 620 Ε.Το πανελ μου φαίνεται ολοιδιο με του Sun, SolarWorld ειναι γερμανικο, made in Portugal. Τελικά το πανελ δεν παιζει μεγάλο ρόλο…
    2) Οι βάσεις αξιζουν τα λεφτα τους. Νοικυρεμένη δουλεια. Κολλησαν για παντα με sikaflex (καθε 2 γραμ. κρατανε 600 κιλά! την βρισκεις εκει που λεει ο Μιχαήλ, 10,50 Ε όμως), ενω το φ/β βιδώθηκε πανω τους. Ειναι σημαντικό να μπορεις να αποσπάσεις το φ/β στο μέλλον. Υποτιθεται οτι αν τρυπήσεις το αλουμινένια πανελ του φ/β δεν το καλυπτει η εγγύηση, δεν σκεφτηκα ομως κατι ασφαλέστερο.
    3) τελικά τρύπησα την οροφή στην «κατηφόρα» του alkoven, κάλυψα την οπη με σιλικόνη και επανω της ενα ηλεκτρολογικο κουτι διακλαδωσεων. Δεν νομιζω οτι μπορει να μπει ποτε νερο ή υγρασια απο εκει. Το 1 μ. καλώδιο απο εκει μεχρι το φ/β περναει μεσα απο ηλεκτρολογικο σπιραλ βαρεος τυπου, τα στηριγματα του επισης με sikaflex.
    Το καλωδιο ειναι καουτσουκ 2χ2,5 (κανονικα συστηνουν 2χ4)
    4) τα υπόλοιπα ήταν εύκολα. Ακολούθησα το ηλεκτρολογικο σχεδιο του Sun, δηλ. απο το φ/β στον ρυθμιστη και απο κει στην μπαταρια (με την αντιθετη σειρα) . Θεωρητικά σωστο θα ήταν οι καταναλώσεις να φευγουν απο τον ρυθμιστη και οχι απο την μπαταρια, δεν το εκανα όμως γιατί ούτως ή αλλως παλι ελεγχονται απο τον ρυθμιστη του camper.
    5) προσοχή, πρωτα δινεις στον ρυθμιστη απο την μπαταρια και μετα το φ/β.
    Το βραδακι του Σαββατου, οταν τελείωσα, η μπαταρία μου ήταν στα 12,4 V, 68% φορτισμένη, ενω την Δευτέρα, 13,8 V και 100% φορτισμένη (με ηλιο/συννεφια η Κυριακή). Ωραία αίσθηση αυτονομίας. Περιμενω τωρα με ανυπομονησια το 4ήμερο…
    Καλό βραδυ,
    Αποστόλης

  24. ΑΓΑΠΗΤΟΙ. ..ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ!ΔΙΑΒΑΣΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΙΚΟΥ ΠΑΝΕΛ.ΚΑΙ ΟΙ ΔΥΟ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΥΛΙΚΟΥ.ΚΟΛΛΑ SIKAFLEX ΘΑ ΒΡΕΙΤΕ ΣΕ ΜΑΓΑΖΙΑ ΠΟΥ ΠΟΥΛΑΝΕ ΧΡΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΙΔΗ ΚΙΓΚΑΛΕΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΧΕΙ 8 ΕΥΡΩ ΤΟ ΤΕΜΑΧΙΟ.ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΔΥΝΑΤΗ ΑΛΛΑ ΙΣΩΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΗΝ ΣΙΚΑΦΛΕΞ ΝΑ ΒΑΛΕΤΕ ΚΑΙ ΚΑΜΜΙΑ ΒΙΔΑ ΠΡΩΤΑ ΣΑΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ.ΤΟ ΞΕΡΩ ΚΑΙ ΕΓΩ ΔΕΝ ΘΕΛΩ ΤΡΥΠΕΣ ΣΤΗΝ ΟΡΟΦΗ ΤΟΥ CAMPER MOY ΑΛΛΑ ΕΤΣΙ ΕΙΣΑΙ ΣΙΓΟΥΡΟΣ ΟΤΙ ΤΟ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΙΚΟ ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΙΠΤΑΜΕΝΟ ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ.ΤΗΝ ΣΧΑΡΑ ΟΡΟΦΗΣ ΕΤΣΙ ΜΟΥ ΤΗΝ ΣΤΕΡΕΩΣΑΝ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑ ΑΛΛΑ ΘΑ ΤΟ ΣΚΕΦΤΩ ΝΑ ΔΕΣΩ ΕΠΑΝΩ ΦΟΥΣΚΩΤΟ ΤΡΕΧΟΝΤΑΣ ΜΕ 100ΚΜ ΤΗΝ ΩΡΑ.ΟΙ ΠΙΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΑΝΕΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΣΕ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΤΑΧΥΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΑΣ ΜΟΥ ΕΙΠΑΝ ΟΤΙ ΜΕ ΤΗΝ SIKAFLEX ΔΕΝ ΘΑΧΩ ΠΡΟΒΛΗΜΑ…
    ΧΑΡΗΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΓΝΩΡΙΜΙΑ! ΜΙΧΑΗΛ

  25. Φίλε Αποστόλη
    Ωραία η κόλλα που περιγράφεις αν την βρεις κάπου πέστο και σε μας.
    Εγώ τις γωνίες τις φοβήθηκα γιατί δεν θα κολλούσαν σε όλο το μήκος του πάνελ και γι΄ αυτό προτίμησα την απλή και φτηνή λύση της αλουμινογωνίας. Είχα βρει σε ένα αμερικάνικο site κάτι πλαστικές βάσεις για όλο το μήκος αλλά θα μου βγαίνανε, για να έρθουν σε μένα, όσο το φωτοβολταϊκό, οπότε…

    Σχετικά με τον τύπο του φωτοβολταϊκού, ξέχασα να σου πω, ότι υπάρχουν και τα Άμορφα. Τα συγκεκριμένα έχουν απόδοση +20-30% απ΄ ότι λένε, από τα πολυκρυσταλικά και μονοκρυσταλικά σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού, αλλά είναι 20-30% χειρότερα από τα άλλα σε συνθήκες ηλιοφάνειας. Ο τύπος αυτός φαίνεται να είναι καλύτερος για βόρειες χώρες αλλά για την δικιά μας (330 ημέρες ηλιοφάνεια/έτος) όχι.

    Τελικά. Με έβαλες σε σκέψεις για την σιλικόνη. Αν δεις πεσμένο στο δρόμο κανένα φωτοβολταϊκό, να ξέρεις… δικό μου είναι!

    Ευχαριστώ

  26. Την διεύθυνση αστην, δυστυχώς (και το εννοώ το δυστυχώς) μενω Αθήνα.
    Η Sikaflex ειναι απλα πολυ δυνατή κόλλα για εξωτερική χρήση, οτι πιο δυνατό υπάρχει, και διαλύεται μονο με δικό της primer. Αυτη χρησιμοποιούν στην Γερμανια για φωτοβολταικά. Η σιλικόνη γερναει, και δεν ειμαι σιγουρος πως συμπεριφέρεται με την υψηλή θερμοκρασία που αναπτύσεται κατω απο το πάνελ. Επιπλέον, η μόνωση ναι μεν δεν αφήνει την υψηλή θερμοκρασία να περάσει κάτω, την «παγιδεύει» όμως στο πάνελ. Αυτό μειώνει την αποδοτικότητα του κάθε πάνελ, είναι σημαντικό το πάνελ να αναπνέει απο κάτω για απαγωγή της θερμότητας. Σήμερα αγόρασα ειδικές πλαστικές βάσεις για αυτον τον σκοπό, τα βρηκα ετοιμοπαράδοτα στον Διονύση στη Ραφήνα (υπάρχουν σε ολους τους σχετικούς καταλόγους) το πανελ κολλαει (ή βιβώνεται πανω τους) στις 4 γωνίες, και αυτές κολλάνε στην οροφή, αφήνοντας 2-3 εκ. απόσταση κατω απο το πανελ για αερισμό.
    Φιλικά, Αποστόλης

  27. Φίλε Αποστόλη

    Η λύση με τον ρυθμιστή διπλής εξόδου είναι εξαιρετική. Θα το δω στον κατάλογο και θα αντικαταστήσω και τον δικό μου.
    Το φωτοβολταϊκό, τον ρυθμιστή και το inverter τα πήρα από ένα μαγαζί που βρίσκεται Δωδεκανήσου και Βασ. Ηρακλείου γωνία στη Θεσσαλονίκη (θα σου πω ακριβώς από βδομάδα).
    Την κόλλα που αναφέρεις δεν την γνωρίζω. Τι χαρακτηριστικά έχει;
    Εγώ χρησιμοποίησα σιλικόνη γιατί οι μεταβολές λόγο συστολών – διαστολών στην επιφάνεια είναι σημαντικές και ήθελα να υπάρχει μεγάλη ελαστικότητα.

    Ευχαριστώ

  28. Φίλε Αποστόλη
    1) Οι απόψεις διίστανται και δεν μπόρεσα να βγάλω άκρη σχετικά με ποιού τύπου είναι καλύτερα. Είχα αποφασίσει να βάλω μονοκρυσταλικά αλλά την περίοδο που τα ήθελα δεν υπήρχαν ετοιμοπαράδοτα και όταν θα έρχονταν θα ήταν κινέζικά ενώ αυτά ήταν γερμανικά. Επίσης η διαφορά 2-5% αποδοτικότερα (σύμφωνα με κάποιους) δεν ήταν καθοριστική για να περιμένω (είχαμε μπροστά μας 30 ημέρες διακοπών μακριά από ρεύματα, κλπ).
    2) Το καλώδιο είναι πράγματι λεπτότερο απ΄ ότι δίνουν για τέτοιες εγκαταστάσεις αλλά και για πολύ μεγαλύτερες διαδρομές (άρα σημαντική απώλεια λόγο αντίστασης καλωδίου). Το χοντρότερο καλώδιο που προτείνουν είναι για εγκαταστάσεις σε σπίτια ή εξωτερικούς χώρους (αγρούς, κλπ) όπου κάνει ¨βόλτα¨ δεκάδων μέτρων όπως από την ταράτσα μέχρι κάποιον εσωτερικό χώρο όπου υπάρχουν τα ηλεκτρονικά και οι μπαταρίες. Ακόμη, το χοντρότερο καλώδιο δεν περνούσε πίσω από την τέντα και θα έπρεπε να το πάω από αλλού (όπου και θα φαινόταν και θα έκανε μεγαλύτερη διαδρομή). Τελικά, για να είμαι σίγουρος, μέτρησα την τάση με φορτίο 50W και η πτώση ήταν αμελητέα 0,7V στα 21,5 που έβγαζε εκείνη τη στιγμή.
    3) Ναι, χρειάζονται και οι δύο. Αν γίνει βραχυκύκλωμα στον ρυθμιστή πως θα γίνει διακοπή για να μην πάρεις φωτιά; (το φωτοβολταϊκό θα συνεχίσει να στέλνει ρεύμα όπως και να έχει το πράμα).
    4) Ναι, η μπαταρία είναι gel βαθειάς εκφόρτισης στο εσωτερικό (100Ah).
    5) Ο ρυθμιστής έχει απλώς δύο led που δείχνουν την κατάσταση (φόρτιση, βλάβη, κλπ). Υπήρχε ο ίδιος με display αρκετά ακριβότερος αλλά δεν μου χρειαζόταν γιατί ο πίνακας του mobilvetta είναι πλήρης και δείχνει τάσεις αναλυτικά).
    6) Ναι, έχω παράλληλα την σύνδεση χωρίς να πειράξω τίποτα άλλο.

    Τελικά να συμπληρώσω ότι ο ρυθμιστής πρέπει να έχει setings για μπαταρία τύπου gel.

    Η πληροφορία σου για την διπλή έξοδο του ρυθμιστή είναι πολύ σημαντική και θα ήθελα να μου πεις ποιος είναι. Όταν έψαξα εγώ το θέμα όλοι μου έλεγαν βάλε και δεύτερο σύστημα!
    Έχω ακούσει και εγώ για τις αερόφουσκες και το έχω στο πρόγραμμα.

    Σε ευχαριστώ
    Να περνάτε καλά

  29. Ρυθμιστή με διπλή εξοδο μπορεις να βρεις στα κιτ του Ζαμπέτα (Θεσ/κη) ή στον κατάλογο της Movera, σελ. 307 ανω (πχ. ο ΜΤ180 με 11Α στα 105 €)

    Θα μπορούσες να μου πείς απο που αγόρασες τα ηλιακά σου;
    Επίσης θα ήθελα να χρησιμοποιήσω Sikaflex κολλα αντι σιλικόνης, ξερει κανεις αν/που πωλείται εδώ;

    ευχαριστώ,
    Αποστόλης

  30. Αγαπητέ φίλε,
    μεσα στον Οκτώβρη προκειται να εγκαταστησω και εγω ενα στο δικο μου αυτοκινουμενο (CI Garage).Απο την ερευνα μου, εχω τα παρακατω σχόλια:
    1) γιατι πολυκρυσταλικό; τα μονοκρυσταλικα δεν θεωρούνται αποδοτικότερα;
    2) το καλώδιο νομιζω δεν θαπρεπε να ειναι το χαλκινο πλακέ αλλα ειδικό μεγαλύτερης διατομής για μικρότερες απώλειες; (εχεις κανει και σχετικα μεγαλη διαδρομή)
    3) χρειάζονται και οι δυο ασφάλειες πριν και μετα τον ρυθμιστή;
    4) αλλαξες και μπαταρία; καταλαβαινω οτι την εχεις στο εσωτερικό του οχήματος, αρα εβαλες τζέλ; πόσα Ah ? ειδικη solar χαμηλης εκφόρτισης;
    5) εχεις ένδειξη σε display για Volt και Ah ; (ο ρυθμιστης προσεξα δεν εχει)
    6) στην μπαταρια ερχονται τα καλώδια απο τον ηδη εγκατεστημενο ρυθμιστη (μετα το δυναμό). Εκει πείραξες τίποτα, ή απλά ριχνεις αλλα δυο καλωδια στους πόλους; χωράνε όλα;
    Φιλικά,
    Αποστόλης (210-6837200, αγαπαμε οικογενειακως -2 κοριτσακια- την ολη φάση, 20000 ωραια χλμ. στα 2 χρονια που το εχουμε)
    ΥΓ 1) βρηκα οτι υπάρχουν ρυθμιστες με 2η εξοδο προς την μπαταρια του αυτοκινητου (ενεργοποιείται οταν η πρωτη μπαταρια εχει φορτίσει)
    ΥΓ 2) δοκιμασε αεροφουσκες πισω. Βρηκα τρομερη βελτιωση στην πλευρικη ταλάντωση, μου μοιρασε το βαρος προς τα μπρος – ξαναβρηκα το τιμόνι μου…


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.
Entries και σχόλια feeds.

Αρέσει σε %d bloggers: